Tribute to Jan Sebastian

BACH. Od sola do kwintetu
KWINTET FILHARMONIKÓW GDAŃSKICH
Dorota Pawlus - flet,
Anita Milewska - obój, rożek angielski,
Bogdan Ocieszak - klarnet,
Piotr Pożakowski - waltornia,
Mirosław Pachowicz - fagot.


BACH. Improwizacje
Piotr Wyleżoł - fortepian
Karen Edwards - śpiew (USA)
Tomas Baros - kontrabas (Czechy)
Maciej Sikała – saksofony
kwartet smyczkowy 4 Strings Project


Bilety: 20 zł
do nabycia w dniu koncertu
Ilość miejsc ograniczona.


 


 


PIOTR WYLEŻOŁ


“Jeden z najbardziej niezwykłych talentów pianistyki europejskiej” (londyński miesięcznik Blues&Soul, Emrys Baird)


Od lat uznawany za jednego z czołowych polskich pianistów jazzowych.


Swoim ostatnim, entuzjastycznie przyjętym albumem "Human Things", Piotr Wyleżoł pisze nowy rozdział w legendarnej serii wydawniczej Polish Jazz, wpisując się tym samym w panteon najwybitniejszych polskich jazzmanów w historii.


Urodził się 6 grudnia 1976 roku. Już jako dziecko zdobywał nagrody na ogólnopolskich konkursach pianistycznych i koncertował z repertuarem klasycznym. Okrzyknięty "cudownym dzieckiem" kiedy  wieku 10  i 11 lat z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii w Rybniku grał koncerty fortepianowe Mozarta i Beethovena. W 1989 r. ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia im. Karola i Antoniego Szafranków w Rybniku w klasie fortepianu Romany Fritzowej. w 1995 r. ukończył Państwowe Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu Ireny Kryszczukajtis. W 2000 r. uzyskał dyplom ukończenia Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie fortepianu Wojciecha Niedzieli. 
Karierę na scenie jazzowej rozpoczął jeszcze w okresie studiów, w zespołach m.in. Janusza Muniaka, Jarka Śmietany i Marka Bałaty. Jako student był laureatem licznych konkursów i festiwali jazzowych: Jazz Juniors w Krakowie (I nagroda), Festiwal Standardów Jazzowych w Siedlcach (I nagroda), „Klucz do Kariery” – Pomorska Jesień Jazzowa, Jazz nad Odrą we Wrocławiu (nagroda indywidualna dla najlepszego instrumentalisty), Międzynarodowy Konkurs Improwizacji Jazzowej (Katowice).
Od początku swojej działalności artystycznej lider własnego trio. W 2001 roku ukazała się pierwsza autorska płyta pianisty „Yearning“ nagrana wspólnie z Adamem Kowalewskim na kontrabasie i Łukaszem Żytą na perkusji. Już wtedy prasa nie szczędziła ciepłych słów: „To jeden z najciekawszych debiutanckich albumów. Trio złożone z młodych polskich muzyków zbudowało nastrój godny największych osiągnięć w swym gatunku.” (Jazz Forum 11.2001).


W 2006 roku ukazała się druga płyta „Piano Trio” ( z Łukaszem Żytą na perkusji i Michałem Barańskim na kontrabasie).
W październiku 2009 roku nakładem renomowanej wytwórni Fresh Sound Records ukazała się trzecia płyta tria pianisty, zatytułowana „Children’s Episodes”. Płyta wydana została w serii New Talent, w której można znaleźć takie nazwiska, jak Brad Mehldau, Kurt Rosenwinkel czy Chris Cheek. Warto nadmienić, że Piotr Wyleżoł jest pierwszym Polakiem, który dostał się do tego zaszczytnego grona. Płyta ta została również nominowana do nagrody Fryderyk 2010 w kategorii Jazzowy Album Roku. W dyskografii Piotra Wyleżoła jako lidera, poza studyjnymi płytami tria, znajdują się również dwa albumy koncertowe. Pierwszy to „Quintet Live“, która ukazał się w 2010 roku z gościnnym udziałem Adama Pierończyka (sax) oraz Davida Doruzki (git.), oraz zarejestrowany podczas festiwalu „Jazz w Gdyni“  recital na dwa fortepiany ze Sławkiem Jaskułke i wydany pod nazwą DuoDram.
Podczas dotychczasowej obecności na profesjonalnej scenie jazzowej miał okazję współpracować z wieloma jej osobistościami, takimi jak: Billy Hart, Edd Schuller, Janusz Muniak, Tomasz Szukalski, Jarosław Śmietana, Tomasz Stańko, Jan Ptaszyn Wróblewski, Grzegorz Nagórski, Kazimierz Jonkisz, Andrzej Cudzich, Adam Pierończyk, Gary Bartz, John Purcell, Urszula Dudziak, Mika Urbaniak, Marek Bałata, Ewa Bem, Piotr Baron, Antymos Apostolis, Nigel Kennedy, Steve Logan, Monty Watters, Bennie Maupin, Janis Siegel i inni. W latach 2005 - 2012 regularnie współpracował z Nigelem Kennedy’m, biorąc udział w jego autorskich projektach, a także koncertach muzyki klasycznej, m.in. jako klawesynista w repertuarze J.S.Bacha czy A.Vivaldiego.
Piotr Wyleżoł występował na wielu koncertach i festiwalach w Polsce oraz kilkudziesięciu krajach świata. Poza płytami nagranymi jako lider i współlider,  uczestniczył w nagraniach kilkudziesięciu płyt z innymi artystami i liczba ta stale rośnie. Od 2007 prowadzi klasę fortepianu w Katedrze Jazzu i Muzyki Współczesnej Akademii Muzycznej w Krakowie.


Projekt z Karen Edwards powstał w 2014 r. na zamówienie Gdańskiego Archipelagu Kultury dla uświetnienia Roku Bachowskiego (330 rocznica urodzin), projektu na który Winda GAK otrzymała dofinansowanie z MKiDN.


 


KAREN EDWARDS


Wokalistka, pianistka, kompozytorka.


Urodzona w Południowej Karolinie artystka, pierwszą edukację muzyczną odebrała u swojego ojca, który był dyrektorem muzycznym lokalnego kościoła Baptystów. Od dzieciństwa muzyka soul i gospel stała się zatem jej główną inspiracją. Absolwentka uniwersytetu North Texas w klasie fortepianu, wielokrotnie nagradzana „Grammy Award for Jazz Performance”.
Współpracowała z wieloma światowej sławy artystami takimi jak: David Bowie, Stevie Wonder, Peabo Bryson, Tonny Bennett, Pharoah Sanders czy Prince. Występowała w Nowym Jorku i Los Angeles w klubach i teatrach muzycznych, gdzie oprócz koncertów zagrała w kilku filmach muzycznych – również jako aktorka.
Karen Edwards to jedna z najciekawszych amerykańskich wokalistek młodego pokolenia. Jej koncert to wspaniałe przeżycie muzyczne, ale także znakomity „show”.
Przez szereg lat współpracowała z Jarkiem Śmietaną i jego zespołem, z którym odbyła wiele koncertów w całej Europie i na Bliskim Wschodzie. Efektem tej Muzycznej przyjaźni był album „Karen Edwards & Jarek Śmietana Everything Ice”.


 


TOMÁŠ BAROŠ


Urodzony 31 sierpnia 1985 w czeskich Cieplicach. Należy do najbardziej utalentowanych basistów na współczesnej scenie muzycznej. Pochodzi z rodziny o muzycznych korzeniach – jego ojciec, Julius Baros, uznany trębacz, jest jego życiową muzyczną inspiracją. To u niego pobierał swoje pierwsze lekcje. Na Praskiej Scenie Jazzowej zadebiutował w wieku 14 lat, grając z najznamienitszymi czeskimi muzykami.


Studiował w praskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem Květoslava Borovička. W 1999 r. otrzymał I nagrodę w konkursie w swojej kategorii, 4 lata później, na  Międzynarodowym Festiwalu Jazz & Blues w Ústí nad Łabą, w konkursie Junior Jazz  uhonorowano go tytułem „Solista Roku”. W tym samym 2004 r. otrzymał stypendium Berklee Collegeof Music w Bostonie. W 2012 r. zwyciężył w kolejnym konkursie, tym razem w kwartecie Miroslava Hloucala. Od 2006 r. jest członkiem czeskiego radiowego big-bandu Gustava Broma i czesko-słowackiej formacji Matusa Jakabcica.


Występował z artystami tej rangi co Alex Sipiagin, Benito Gonzales, Roberta Gambarini, Piotr Wojtasik, New York voices, John Betsch, Adam Pierończk, Igor Buttman, Benny Golson, Rick Margitza, Douglas Sides, Winand Gabor, Dennis Rowland, Karen Edwards....


 


MACIEJ SIKAŁA


Należy do ścisłej czołówki polskich saksofonistów tenorowych i sopranowych, od lat  zajmuje najwyższe notowania w corocznym rankingu Jazz Top pisma „Jazz Forum”.


W 1987 ukończył Wydział Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Był członkiem kultowej formacji Miłość, Kwintetu Piotra Wojtasika, zespołów Piotra Rodowicza, Leszka Możdżera i polsko-niemieckiego Sopot-Hamburg Jazz Quintet.


Koncertował i nagrywał z wybitnymi muzykami amerykańskimi: Lesterem Bowiem, Kennym Wheelerem, Davem Liebmanem, Ronniem Burrage`em, Reggiem Workmanem, Billym Hartem, Billym Harperem. Nagrał kilka autorskich albumów, m.in. The Sheep is Found (nominacja do nagrody Fryderyk 2001) oraz Another One For.


Jest znakomitym technikiem, mistrzem w operowaniu nastrojem, barwą, dynamiką. W jego grze słychać subtelne odniesienia do stylu Johna Coltrane`a.


Wstęp Wstęp płatny
Kategoria Muzyka