Winda - Gdański Archipelag Kultury.

Zadaniem Klubu jest integracja wokół działań twórczych (teatr, muzyka, plastyka) ludzi w różnym wieku, o różnych doświadczeniach i drogach życiowych. Proponowane przez nas imprezy, zajęcia i projekty adresowane są do szerokiego wachlarza odbiorców, również osób niepełnosprawnych.


Winda - Gdański Archipelag Kultury jest organizatorem  m.in. następujących festiwali i przeglądów:

teatralnych:  Festiwal Sztuk Autorskich WINDOWISKO, Spotkania Trójmiejskich Teatrów Niezależnych

muzycznych: Gdańskie Noce Jazsowe, Wrzeszczańskie Dni Muzyki Organowej

  
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, podaj adres e-mail:

archiwum

archiwum

Oratorium Na Boże Narodzenie - Jan Sebastian Bach


Data: 21 grudnia 2014 zł

 

Oratorium Na Boże Narodzenie - Jan Sebastian Bach

21 grudnia 2014

godz. 16:00

miejsce: kościół śś Piotra i Pawła, ul Sobótki 20 Gdańsk Wrzeszcz ( „kościół garnizonowy”)

wstęp: 10 zł

organizator: Winda-Gdański Archipelag Kultury

Koncert ma charakter szczególny, będzie wykonywany na kopiach instrumentów dawnych. Oratorium Na Boże Narodzenie jest wykonywane niezwykle rzadko, a tym bardziej na tego typu instrumentarium.

wystąpi:

Cappella Gedanensis - pod dyrekcją Paul'a Esswooda'a

soliści:
Hanna Kwiatkowska - sopran
Mirosław Małecki - alt
Karol Kozłowski - tenor
Artur Janda - bas

 

Informacja o twórcach:

Paul Esswood – pochodzi z Wielkiej Brytanii. Jest jednym z wiodących światowych kontratenorów. Pracował w teatrach operowych na terenie Europy i Ameryki. Był też pierwszym kontratenorem, który wystąpił w mediolańskiej La Scali. Brał udział w historycznym wystawieniu cyklu Monteverdiego w operze w Zurychu pod kierunkiem Harnoncourta i Ponnelle. W operze w Kolonii wykonywał partię Oberona w tamtejszej inscenizacji „Snu nocy letniej” Brittena. W tytułowych handlowskich rolach występował zaś w „Admeto” na festiwalu Handla w Karlsruhe oraz w „Riccardo Primo” w Royal Opera House, Covent Garden podczas festiwalu English Bach. 

Jako śpiewak koncertowy i recitalowy, Paul Esswood pracuje w najważniejszych światowych centrach muzycznych: Londynie, Edynburgu, Berlinie, Frankfurcie, Paryżu, Wiedniu, Amsterdamie, Sztokholmie, Nowym Jorku, Waszyngtonie, Los Angeles oraz występuje na prestiżowych festiwalach takich jak: Salzburg, Graz, Aix-en-Provence, Three Choirs i na Londyńskich Koncertach Promenadowych.

Jego repertuar jest bardzo obszerny – zawiera główne dzieła Bacha, Handla, Purcella, Monteverdiego, Mozarta, Haydna, Schuberta i Schumanna, jak i kompozytorów współczesnych, np. Alfreda Schnittkego „Faust Canatata” (światowa premiera w Wiedniu) i II Symfonia „św. Florian” (światowa premiera w Londynie) oraz Krzysztofa Pendereckiego „Magnificat” i „Raj utracony”.

Paul Esswood uczestniczył w ponad stu pięćdziesięciu nagraniach płytowych, w tym oper Monteverdiego, utworów Bacha: „Pasja wg. św. Mateusza”, „Oratorium bożonarodzeniowe”, „Magnificat”.

Paul Esswood jest profesorem wokalnej interpretacji barokowej w Royal Academy of Music, udziela też kursów mistrzowskich na całym świecie. Jest gościnnym profesorem interpretacji wokalnej w gdańskiej Akademii Muzycznej. Jest honorowym członkiem Royal Academy of Music (Królewskiej Akademii Muzycznej), a w 1992 otrzymał niemiecką nagrodę im. Handla.

Regularnie występuje z męskim zespołem wokalnym Pro Cantione Antiqua (którego jest członkiem i założycielem), jak i z zespołem The Musicke Companye. Często współpracuje z klawesynistką Helen Rogers i światowej sławy lutnistą Jungenem Hubscherem.

Wykorzystując swoje znaczne doświadczenie na polu barokowej wokalistyki, Paul Esswood rozpoczął też karierę jako dyrygent. W Anglii prowadził wykonania oper Purcella „The Fairy Queen”, „Król Artur” i „Dydona i Eneasz”, oratoria Handla “Mesjasz” i “Jephta”, Mszę h-moll Bacha oraz Requiem Mozarta. W Rosji dyrygował barokową orkiestrą Pratum Integrum na pierwszym Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym w Petersburgu w inscenizacji „Dydony i Eneasza” Purcella prezentowanej w teatrze Hermitage. Kierował też wykonaniem „Water Music” Handla na międzynarodowym festiwalu muzycznym „Antiquarium” w Moskwie. Dyrygował współczesną premierą opery Francesco Cavalli „Pompeo Magno” w 2002. Projekt ten otrzymał nagrodę im. Ivana Lukacica. W 2003 występował z męskim zespołem Pro Cantione Antiqua oraz dał recital Vivaldiego i Scarlattiego z orkiestrą Zagreb Soloists. W 2009 – razem z polską sopranistką Jolantą Kowalską – występował z recitalami włoskich i angielskich pieśni barokowych.

Paul Esswood osiągnął znaczne sukcesy na terenie Polski swoją działalnością dyrygencką i nauczycielską. W Krakowie dyrygował m. in. zespołem Capella Cracoviensis w wykonaniu „The Fairy Queen” Purcella, „Glorii” Vivaldiego i Handla „Izraela w Egipcie”, „Glorii” i „Dixit Dominus”. W 2011 dyrygował scenicznymi inscenizacjami „The Fairy Queen” Purcella, która była też prezentowana w bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego. Natomiast w 2013 kierował scenicznymi wykonaniami „Rodelindy” Handla, która była też wystawiana w operze Nova w Bydgoszczy.

W Bydgoszczy kierował zespołem Capella Bydgostiensis w różnych programach, m.in. „Mesjasza” Handla i fragmenty jego oratoriów i oper – w tym wykonania Zamku Królewskim i Filharmonii Warszawskiej. Dla Akademii Muzycznej dyrygował Purcella „Dydonę i Eneasza” oraz „Mesjasza” Handla.

Jako gościnny profesor barokowej muzyki wokalnej w gdańskiej Akademii Muzycznej, dyrygował “Pasją wg. św. Mateusza” Bacha w 2009, a w 2010 „Magnificatem” Bacha i „Stabat Mater” Pergolesiego. W 2009 kierował operą Handla „Giulio Cesare” w Teatrze Wielkim w Łodzi – w projekcie będącym kooperacją pomiędzy Teatrem Wielkim i Akademią Muzyczną w Łodzi. W 2012 dyrygował łódzkim Chórem i Orkiestrą Akademicką w tamtejszej filharmonii w wykonaniu Wielkiej mszy c-moll Mozarta.

Od 2008 Paul Esswood jest głównym dyrygentem Polskiej Orkiestry XVIII w. i prowadził ich w koncertach chóralnej muzyki sakralnej kompozytorów takich jak: Mielczewski, Stachowicz, Ivancic, Biber and J.Engel. W 2012 dyrygował orkiestrą w Giżycku w wykonaniu utworów Handla „Water Music” (Muzyka na wodzie)  i „Music for the Royal Fireworks” (Muzyka ogni sztucznych).

 

Cappella Gedanensis  - twórcą i założycielem Cappelli Gedanensis jest prof. dr Alina Kowalska-Pińczak, pedagog, wokalista i była dziekan Wydziału Teorii i Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku. Jest laureatką licznych nagród i odznaczeń m.in. Ministra Kultury i Sztuki, Prezydenta Miasta Gdańska, za całokształt twórczości uzyskała Pomorską Nagrodę Artystyczną – 2000,  Medal Edukacji Narodowej – 2002, Zasłużony Kulturze – Gloria Artis – 2007. Otrzymała także tytuł Radiowej Osobowości Roku – 2005 i Kobiety Sukcesu – 2008 w plebiscycie czytelników tygodnika „Twój Wieczór”. Jest autorką licznych publikacji naukowych z dziedziny kształcenia słuchu, pedagogiki specjalnej i wokalistyki.

W dorobku repertuarowym zespołu znajdują się dzieła gdańskich kompozytorów – F. de Rivulo, P. Sieferta, C. Fórstera, C. Bűthnera, Ch. Wernera, N. Zangiusa, J.V. Medera, T.A. Volckmara, M.D. Freislicha, J.B.Ch. Freislicha oraz utwory J.Th. Roemhildta. Poza repertuarem gdańskim zespół wykonuje również wielkie dzieła oratoryjno – kantatowe – G.F. Händla, J.S. Bacha, A. Vivaldiego, G.B. Pergolesiego, W.A.Mozarta, F. Schuberta, J. Hydna. Część tego bogatego dorobku artystycznego została wydana na płytach analogowych i kompaktowych – 34 CD.

Zespół ma w swym dorobku dwie Platynowe Płyty – Antoniego Vivaldiego, Pory roku – 2000 oraz kolędy Nowy Rok u Ojca Świętego  – 2002.
Płyta L. Boccheriniego, Stabat Mater z udziałem A. Tomaszewskiej została nominowana do NAGRODY FRYDERYK 2008.

Cappella koncertowała niemal na całym świecie – w USA, Chinach, Izraelu oraz większości państw europejskich. Uczestniczyła w licznych festiwalach międzynarodowych, m.in. zespół wziął udział w – Festiwalu Radiowym WDR w Herne i Schwabisch Gmünd (Spalt, Niemcy), Festiwalu Muzyki Sakralnej w Abu Gosh (Izrael) Wratislavia Cantans, Festiwalu Muzyki Dawnej (Bruksela), Festiwalu Muzyki Barokowej (Niemcy, Litwa, Polska), Royal Music Festiwal (Sztokholm), Festiwalu Chóralnym (Brema). 

Zespół obok działalności koncertowej i nagraniowej zrealizował także widowiska poetycko-muzyczne „Kantata na urodziny Króla Augusta III” wspólnie z Teatrem Ekspresji Wojciecha Misiuro oraz spektakle „Katharsis”, „Solidarni z historią i tradycją”, „Znaki czasu” w reżyserii Wiesława Janasza.

Zespół otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. srebrny medal Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Medal św. Wojciecha Rady Miasta Gdańska, nagrodę św. Brata Alberta, tytuł „Solidna Firma”. Cappella Gedanensis jest zwycięzcą plebiscytu Czytelników Gazety Wyborczej Trójmiasto „Sztorm Roku” w kategorii: muzyka klasyczna.

-------------------

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

patroni medialni: Radio Gdańsk, TVP GDańsk, trojmiasto.pl, Jazz Press